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28.05.2011, 15:10 Uhr

Stimmungsbilder bei Steingraeber: Stücke von van der Pals
BAYREUTHVon Frank PiontekLeopold van der Pals, schon mal gehört? Schon wieder einer der „zu
Unrecht vergessenen“ Komponisten der Vergangenheit? Genau: Leopold van der Pals, ein Mann von
holländisch-dänisch-russischem Geblüt, war einstmals ein bekannter Komponist; seine erste Symphonie
wurde vor einem Jahrhundert von den Berliner Philharmonikern uraufgeführt – und mehrmals
nachgespielt. ...

BAYREUTH
Von Frank Piontek
Leopold van der Pals, schon mal gehört? Schon wieder einer der „zu Unrecht vergessenen“ Komponisten der
Vergangenheit? Genau: Leopold van der Pals, ein Mann von holländisch-dänisch-russischem Geblüt, war einstmals
ein bekannter Komponist; seine erste Symphonie wurde vor einem Jahrhundert von den Berliner Philharmonikern
uraufgeführt – und mehrmals nachgespielt. Sein – leider kaum gedrucktes – Œuvre ist äußerst umfangreich, seine
Tonsprache lebendig und sehr persönlich, seine Musik äußerst angenehm fürs Ohr, ohne in banale Effekte zu
verfallen. Man muss sie nur aufführen.
Nur aufführen? Dazu bedarf es der Spieler. Es ist ein Glücksfall, dass der Urgroßneffe Tobias van der Pals, wie viele
van der Pals’ ausübender Musiker, sich in Bayreuth zusammen mit Cathrine Penderup den Werken für Violoncello
und Klavier gewidmet hat. Dies ist der vorläufige Abschluss eines Projekts, das mit der Veröffentlichung einer CD
mit eben diesen schönen, ausnehmend elegant und dynamisch gespielten Werken, nach Hause getragen werden
kann.
Sitzen die beiden in Steingraebers Kammermusiksaal, um in Anwesenheit des Van-der-Pals-Biografen Wolfram Graf
die Sonaten, Stimmungsbilder und Elegien zu spielen, so haben sie jüngst auf dem von Steingraeber gebauten,
elfenbeinern hellen, dänisch gestalteten „Utzon-Flügel“ in der Kopenhagener Bagsvaerdkirche – und mit Tobias van
der Pals’ wundersam farbenreich klingendem Violoncello der Gebrüder Fiori (Modena 1817) – die Werke eingespielt.
Fleißiger Komponist
Van der Pals war äußerst fleißig; im Archiv des Goetheanums zu Dornach, wo der Komponist jahrzehntelang für die
Anthroposophie tätig war, finden sich Berge von Kompositionen, unter ihnen jene Violoncellowerke, die
impressionistisch und spätromantisch, dramatisch bewegt und melancholisch dunkel in den Raum klingen.
Van der Pals war ein authentischer Repräsentant der frühen Moderne, dessen weitgespannte Melodien und
grummelnde Akkordsammlungen den Hörer immer noch hineinziehen. Tobias van der Pals und Cathrine Penderup
sind die idealen Interpreten für diese vollkommene Mischung aus Konstruktion und Sentiment: streichelt die
Pianistin die Tasten, so entlockt der Violoncellist seinem herrlichen Instrument zarteste, zerbrechlichste, tatsächlich
bewegende Töne.
Daneben geraten die kurzen Stücke von Liszt, Graf und Thomas Agergaard fast zu Aphorismen, und so heißt denn
auch das Stück des Dänen. Trotzdem: schön, Liszts zweite Elegie zu hören (diese typisch Liszt’sche Mixtur aus
Einsamkeit und Ekstase), auch Grafs motorischen Geschwindmarsch.

SOUNDS OF THE PLANETS 

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Med Geologisk Museums udstillinger om Jorden, Solsystemet og jordskælv som ramme vil den kreative musikalske kunstner Thomas Agergaard aftenen igennem skabe en symfoni, der smelter unikke og exceptionelt stemningsfulde lyde af solsystemets planeter optaget af hhv. seismologer på Jorden og NASA’s Voyager-rumsonder i rummet sammen med instrumentelle lydskaber.
 
BAGGRUND
Jordkloden fungerer som en gigantisk klokke, der bringes i vibrationer og udsender lyde, når store kræfter påvirker den. Lydene kan optages af seismologer, men de er i sig selv alt for dybe til vores lydopfattelse. Speeder man dem op, så fx et par ugers efterklang af et jordskælv afspilles på blot nogle sekunder, kan man imidlertid pludseligt høre Jordens puls. Den danske forsker Bo Holm Jacobsen har som den første nogensinde ”oversat” Jordklodens toner skabt af bl.a. jordskælv, store storme til havs og af de samme tyngdekræfter fra Månen og Solen, som skaber tidevandet, til hørbare lyde. Han har ovenikøbet gjort det samme med et jordskælv optaget på Månen. Resultatet er til at blive åndeløs af.
 
Jordens lyde danner den ene halvdel af aftenens klangbund. Den anden halvdel kommer fra rummet. NASAs Voyager-rumsonder har optaget interaktionen mellem solvinden og magnetosfæren af andre planeter og måner i vores solsystem, og NASA har konverteret disse vibrationer til lyde, som ligger inden for det menneskelige spektrum. Det gør det muligt at høre himmellegemernes distinkte toner.
 
Thomas Agergaard lader sig inspirere af planeternes klange og pulseren og skaber et improviseret og stemningsmættet lydbillede i Geologisk Museums historiske rum.           

Udsender CD til download med Agergaard, Ginman, Blachman, Dahl den sidste optagelse vi gjore som Thomas Agergaard Kvartet.

Udstiller på Galleri Brantebjerg i Rørvig - den 12 juni 2011. The Ok Nok Kongo Kvartet spiller til åbning.

Skal med medvirke i et større projekt med musik i Indien februar 2012. over digteren Tagore.

Tagore modtog nobel prisen i Litteratur, med leverede den tilbage, på grund af vestens politik i østen.

Spiller duo med Renzo Spiteri . på Maltas National Scene april 2012.

Komponere til Tobias van der Pals: Cello og Cathrine Penderup: Klaver. 10 Aforisme, Duoen skal på turne i Danmark, Sverige, Tyskland og Frankrig. Projektet er støttet af Statens Kunstfond's Tone udvalg for Klassisk Musik med kr. 30.000.-

Tobia van der PalsCathrine Penderup

Udstiller på Galleri Brantebjerg med fernicering den 12 Juni.

Ib Nørholm 80 år 2011. Gendigter hans vidunderlige stryge Kvartet: September - Oktober - November for Messer Kvartetten

Efteråret 2011

Indspille med Reed5 og Marilyn Mazur: Perc. Thomas Agergaard: Saxofoner, Alt Fløjte: Klavs Hovman: Kontrabas. Stefan Pasborg: Trommer.

Reed5 Dansk Rørblæser Kvintet. Jeanette Balland: Saxofoner. Dorte Bennike: Fagot.  Sven Buller: Obo. Klaus Tönshoff: Bb Klarinet. Maria Garmark: Bass Klarinet. 

Projektet er støtte af Dansk Komponist Forening og KODA